Voorganger stelt zich voor Voorganger stelt zich voor

Mijn naam is Christiaan Ravensbergen. Sinds 1 januari 2024 ben ik predikant van de Purmerkerk. Dat betekent dat ik beschikbaar ben voor alle mensen die betrokken zijn bij de Purmerkerk. Maar ook andere mensen uit de Purmer, Purmerend en daarbuiten kunnen een beroep op mij doen. Als dominee vind ik het namelijk belangrijk om er te zijn voor mensen. Binnen en buiten de kerk. Wie graag een keer mij zou willen praten over de vragen van het leven is van harte welkom. Goed om te weten: als predikant heb ik een vertrouwensfunctie. Dat betekent dat ik geheim houd wat aan mij wordt toevertrouwd.

Laat ik even iets over mijzelf vertellen. Ik ben geboren in 1968 en opgegroeid in Poortugaal, een dorp onder de rook van Rotterdam. Na de middelbare school studeerde ik een jaar kunstgeschiedenis en archeologie in Leiden. Daarna ben ik theologie gaan studeren, in Kampen. In die stad aan de IJssel heb ik een goede tijd gehad. Ook mijn vriend Ben heb ik daar leren kennen. Hij wilde graag naar het westen van het land en zo zijn we uiteindelijk in Amsterdam terecht gekomen. Hier wonen we in een mooi huis, midden in de stad, met onze honden Dora en Tosca.

Inmiddels ben ik al meer dan vijfentwintig jaar predikant. Na mijn studie ben ik eerst studentenpredikant in Den Haag geworden. Daarna gaf ik een aantal jaar les aan de Hogeschool iPabo in Amsterdam. Vervolgens werd ik predikant van de Protestantse Gemeente Wormerveer. Het is mooi om er voor mensen te kunnen zijn, maar ook de kerkgeschiedenis is een grote liefde van me. Ik doe al jaren kerkhistorisch onderzoek. Op dit moment werk ik aan een proefschrift over religie en politiek in Arnhem in de vroegmoderne tijd (1543-1648).

De Hervormde gemeente ‘De Purmer’ omschrijft zichzelf als een kleine, actieve gemeente met een van oudsher vrijzinnige geloofsopvatting. Hier voel ik me bij thuis. Vanwege de openheid en de bescheidenheid die er is. Vanwege de ruimte voor allerlei manieren van geloven. Vanwege de mensen die naar elkaar omkijken. Vanwege de liefde van God die hier voelbaar is.

Ik ben voor drie dagen per week verbonden aan de Purmerkerk. De maandag en de vrijdag probeer ik vrij te houden voor het schrijven van mijn proefschrift, en op woensdagavond speel ik basketbal. Op de overige dagen van de week ben ik beschikbaar.

Wie weet komen we elkaar tegen. Ik zie er naar uit.

Ds. Christiaan Ravensbergen
predikant@purmerkerk.nl